Přihlásit se
Nákupní košík
Nákupní košík je prázdný
Měna
Vyberte měnu
Seznam přání
Seznam přání je prázdný
Vyhledat sportovní potřeby...

Jak vybrat freestyle koloběžkuZ čeho se skládají freestyle koloběžky?

Jak vybrat freestyle koloběžku, z jakých částí se skládá, jak má být velká, kolik investovat peněz, jak poznat kvalitní stroj od braku? Takové a spoustu dalších otázek si klademe zejména při prvním nákupu.

Z jakých částí se skládají

Popis freestyle kolobežky

Deska freestyle koloběžky
Desky lze dělit dle různých kritérií, např. podle použitého hlavového složení. Na desky s integrovanou hlavou se používají integrovaná hlavová složení (jednodušší montáž, delší výdrž hlavového složení). Na desky se standardní hlavou se používají standardní hlavová složení. Další dělení je podle konstrukce krku desky. Jednodílný krk je z jednoho kusu bez sváru, tzn. vyšší pevnost. Desky se vyrábějí v různých délkách a šířkách. Na street se používají delší desky, na parkové ježdění desky kratší. Podle postavy jezdce obvykle platí čím vyšší jezdec, tím delší deska. Všechny samostatně nabízené desky dnes pojmou 100 mm i 110 mm kolečka. Větší 120 mm a 125 mm kolečka pasují jen do některých desek. Desky jsou vyráběny z hliníku, jehož výhodou je lehkost a zároveň dostatečná pevnost. Jeho nevýhodou je měkkost. Je měkčí, než materiály se kterými deska přichází při svém používání do kontaktu. Neustálé grindování na hrubozrných materiálech obrousí spodní části desky a tím dojde k jejímu oslabení, což není závada výrobku, ale jeho spotřebování. U statického zatížení se většinou uvádí nosnost 100 kg, ale na dynamické zatížení má velký vliv styl jízdy. Drahé desky nemusí být pevnější, často se vyznačují spíše použitými materiály, vyvážeností, jedinečným designem a hlavně nízkou hmotností.

Řidítka
Řidítka jsou vyráběna buď z oceli obohacené Chrommolybdenem, nebo z hliníku. Ta z hliníku jsou lehčí (minimálně o 30 %, což je dost), ale méně pevná než řidítka ocelová. Hliníková řidítka proto lze doporučit jezdcům nižší váhové kategorie (do 50 kg), případně těm s čistým stylem ježdění. Je nutno používat objímku, která zcela zakryje zářez na řidítkách. Další dělení řidítek pro freestyle koloběžky je podle průměru svislé tuby, kdy existují dva odlišné vnější průměry (31,8 mm a 34,9 mm) a dva odlišné vnitřní průměry (28,5 mm a 31,8 mm). Vnější průměr 31,8 mm mají řidítka ocelová (vnitřní průměr 28,5 mm). Vnější průměr 34,9 mm (tzv. oversize) mají řidítka hliníková (s vnitřním průměrem 28,5 mm) a také řidítka ocelová určená na použití s HIC kompresním systémem (s vnitřním průměrem 31,8 mm). Podle typu kompresního systému (spojení s vidlicí, deskou a hlavocým složením) dělíme řidítka na tzv. ICS, SCS a HIC řidítka. ICS řidítka musí mít zářez na dolním konci svislé tuby. Můžou být ocelová o vnějším průměru 31,8 mm, nebo hliníková o vnějším průměru 34,9 mm. Tato řidítka lze používat s kompresními systémy ICS anebo IHC. SCS řidítka nemají zářez, jsou ocelová a mají vnější průměr svislé tuby 31,8 mm či 34,9 mm. HIC řidítka mají zářez, vnější průměr 34,9 mm, vnitřní průměr 31,8 mm a ssou výhradně ocelová. Prohnutí horní tuby řidítek směrem k jezdci se nazývá Backsweep, pokud nejsou prohnutá mají v popisu napsáno Zero Backsweep, nebo se tento údaj vůbec neuvádí. Prohnutí je dobré pro pohodlnější držení. Obecně platí, že širší řidítka jsou pohodlnější s prohnutím směrem k jezdci. Další směry prohnutí (dolů, či nahoru) se označují jako downsweep / upsweep a mají stejný důvod. Nejčastější tvary řidítek jsou „Y“ a „T“ . T řidítka jsou při stejných rozměrech lehčí a jsou lepší pro začátečníky, kteří mohou rychle zvolit užší úchop a mít tak stále kontrolu nad koloběžkou. Y řidítka jsou díky vzpěrám pevnější. Trendem poslední doby jsou vyšší a širší řidítka, pouze parkoví jezdci pro své triky stále vyhledávají nižší a užší řidítka. Streetoví jezdci volí vyšší a širší řidítka pro lepší ovladatelnost koloběžky i ve velkých rychlostech a pro vyšší bunnyhop.

Vidlice
Vidlice jsou vyráběny buď z chrom-molybdenové oceli, nebo z hliníku. Hliníkové vidlice (drtivá většina na trhu) jsou lehčí než vidlice ocelové. Závitové vidlice (na horní část tuby mají závit) se používají pouze do nejlevnějších modelů koloběžek a jsou téměř výhradně ocelové a dvoudílné. Díky závitu mají oslabenou stěnu tuby a jsou tedy méně pevné. Nehodí se ani na používání pegů. Bezzávitové vidlice nemají závit, používají se u kvalitnějších koloběžek a většina na trhu je jednodílná. Jsou vyráběny z jednoho kusu hliníku na CNC nebo kováním za studena, případně odléváním do formy a nemají žádný svár, takže jsou pevnější. Pokud není osička vidlice (točí se na ní kolečko) v ose, mluvíme o Offsetu. Vidlice pak rozdělujeme na tzv. Zero Offset (osička je v ose svislé tuby) a Offset vidlice. Offset napomáhá plynulejšímu ovládání koloběžky, Zero Offset je hravější. Vidlice musí být kompatibilní s průměrem kolečka, tj. 100 mm, 110 mm, 120 mm a 125 mm. Všechny dnes vyráběné standartní bezzávitové a jednodílné vidlice pojmou kolečka o průměru 100 a 110 mm. Chcete-li koloběžku osadit kolečky 120 či 125 mm, je nutno zvolit odpovídající model vidlice (i desky). Závitové, ocelové a dvoudílné vidlice používané na základních koloběžkách pro začínající jezdce většinou pojmou kolečka pouze o průměru 100 mm. Vidlici vybíráme také podle kompresního systému. U vidlic na HIC / SCS je důležitá délka tuby, kdy u SCS nesmí tuba vidlice vyčnívat z hlavového složení více, než je přepážka u SCS. U HIC systému vidlice nesmí vyčnívat z hlavového složení více, než je délka HIC shimu. Tuba ICS vidlice může být jakkoliv dlouhá a neměla by být kratší než zářez na řidítkách. ICS / HIC / SCS vidlice mají stejný vnější průměr tuby 28,5 mm. Rozdíl je u IHC vidlic, které mají průměr menší (pro rozměr 28,5 mm je vidlice rozšířena pomocí IHC shimu). Při použití vidlice na SCS / HIC je potřeba mít uvnitř vidlice závit, pokud jej nemají, musíme do vidlice natlouci ježka. Do ocelových vidlic patří rozměr ježka 1 1/8", do hliníkových pak rozměr 1".

Hlavové složení / Headset
Hlavová složení na freestyle koloběžky jsou stejná jako hlavová složení na BMX kola, rozměr je 1 1/8". Závitový headset je základní a nejlevnější, používá se u levných koloběžek se závitovými vidlicemi a standardní hlavou desky. Jsou většinou ocelová a používají kuličková ložiska. Bezzávitové headsety mají jinou krycí misku, která umožňuje použití bezzávitové vidlice. Většina bezzávitových hlavových složení používá průmyslová ložiska, většinou plně zapouzdřená. Misky jsou převážně vyrobeny z hliníku. Mají plynulý, hladký a tichý chod. Používají se ve spojení s bezzávitovými vidlicemi a standardní hlavou desky. Bezzávitový integrovaný headset využívá místo misek speciálně upravené plochy hlavy (integrované) desky. Používají průmyslová ložiska, většinou plně zapouzdřená. Mají velmi plynulý, hladký a tichý chod a používají se výhradně ve spojení s bezzávitovými vidlicemi a integrovanou hlavou desky. Nejvíce údržby vyžaduje závitový headset, který se musí často dotahovat a čistit, bezzávitové headsety se čístí také, ale výrazně méně častěji. Hlavové složení musí být vždy dotažené napevno a nesmí zde vniknout voda.

Kompresní systém
Úkolem kompresního systému je držet celý systém (řidítka, vidlice, deska a hlavové složení) pohromadě. Lze je rozdělit na závitové a bezzávitové systémy. Závitový sytém se skládá ze závitové vidlice, závitového headsetu a objímky. Používá se na základní koloběžky pro začátečníky, výhodou je nízká cena. Mezi bezzávitové kompresní systémy patří ICS, HIC, IHC a SCS. ICS (Inverted Compression System) je dlouhý či krátký šroub s ocelovým ježkem, který je umístěn uvnitř řidítek. HIC (Hidden Internal Compression System) využívá HIC shimu, který je nasazen na vidlici a na něj se pak nasadí řidítka a dotáhnou objímkou. Výhodou je stálost spoje vidlice a řidítek, nevznikají žádné vakly. IHC (Inverted Hidden Compression), neboli mini HIC, je nejmladší a můžeme jej použít i u řidítek, která jsou ocelová (vnější průměr svislé tuby 31,8 mm) a mají zářez. SCS (Standard Compression System) je pravděpodobně nejefektivnější kompresní systém a využívá pevného spojení uvniř SCS objímky. Řidítka používaná s SCS nesmí mít zářez a mohou mít vnější průměr svislé tuby 31,8 mm (s redukcí, která je součástí SCS) i 34,9 mm.

Kolečka
Kolečka se skládájí ze středu a gumy (PU neboli polyurethanu) a často obsahují i předinstalovaná ložiska. Velikost otvorů na ložiska a osičky jsou u všech výrobců stejná. Středy jsou buď plastové nebo hliníkové. Plastové středy mají omezenou odolnost a používají se u levných koleček pro nejlevnější koloběžky pro začátečníky. Hliníkové středy mají výrazně vyšší životnost a vyrábějí se buď z jednoho kusu hliníku obráběním na CNC, nebo kováním za studena, případně litím do formy. Mohou být plné (nejodolnější), nebo paprskové (lehčí). Důležitou součástí výroby kvalitních koleček je připevnění gumy na střed tak, aby nedocházelo k tzv. dehubbingu tj. odpadnutí či odlepení gumy. Podle průměru se dělí kolečka na 100, 110 (nejčastější), 120 a 125 mm (nový trend). Tvrdost PU / gumy bývá v rozmezí 85A až 91A. Standard je 88a. Kolečka s tvrdou PU směsí jsou rychlejší a odolnější, měkčí guma zajistí lepší grip a komfort. Nejčastějším důvodem rychlého zničení koleček je brzdění smykem, kdy se vytvoří na gumě plošky a může se úplně prodřít. Doporučujeme vůbec neprovádět.

Jakou vybrat?

 Přečtěte si článek o správném výběru koloběžky.